Många unga kvinnor nätshoppar

Många handlar på nätet nu så här inför jul, ett sätt att både slippa den intensiva julhandeln ute i affärerna men också för att det är smidigt att sitta hemma framför en dator och i lugn och ro välja det som ska köpas och sedan klicka hem det.

Tips på vad man kan köpa, eller roligare kanske, saker som en kan önska sig inför jul, kan vi få när vi läsa en artikel i Expressen Leva & Bo. I artikeln tipsas det på presenter som glittrar och glimmar, i metalliska koppar, mässing, silver och givetvis guld. För det är lite det som är trenden i alla fall när det kommer till inredning och den biten. Några av de tips som fås är bland annat snygga karaffer, vaser i med olika grafiska tryck, guldfärgade skålar och galgar, marmorfärgad tvålpump, kopparfärgade ljuslyktor, lampskärm i mässing samt ett och annat doftljus med snygg och inspirerande utformning. Handlar en via nätet är det också möjligt att utnyttja några av de många rabatterbjudanden som finns, till exempel via http://refundmonster.se/butiker/Nelly.

Håll koll på räkningarna innan nya köp på nätet

Men det handlar om att veta när man ska sluta handla på nätet, eller i alla fall ta det lugnt ett tag. I en artikel i Dagens Nyheter kan vi läsa om hur nätshopping i många fall är en skuldfälla för många unga kvinnor, det enligt en kontrollstudie gjord av Kronofogden. Att handla på faktura på nätet är något som lätt glöms bort dessutom, och sedan växer sig skulderna och slutar i värsta fall hos just Kronofogdemyndigheten.

Men huruvida en är säker när en shoppar på nätet är lite av en annan fråga. I Metro kan vi läsa att det sedan ungefär ett år tillbaka är säkrare än förut att shoppa på nätet, det på grund av lagregler som synkas i hela EU och som handlar om just e-regler och konsumenträtt. Tidigare har många svenska nätbutiker fått just kritik för sin otydlighet och för sin bristande information, i och med de nya reglerna och de nya kraven så måste de helt enkelt vara bättre på detta och man tror att det i sig kommer gynna handeln avsevärt, kanske mycket på grund av att kunderna köper lättare om de också känner sig trygga på sidan.